Αγορά Καυσίμων: ΣΕΕΠΕ πίνει ΣΕΕΠΕ κερνάει

20 Φεβρουαρίου 201815:54

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της “Καθημερινής” “η είσοδος ενός νέου μεγάλου παίκτη μέσω της αποκρατικοποίησης των ΕΛΠΕ και της Cetracore Energy μέσω της εξαγοράς της Jet Oil αποτελούν τις δύο μεγάλες αβεβαιότητες με τις οποίες καλείται να βαδίσει η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών από το 2018. Πρόκειται για αλλαγές που αναμένεται να μεταβάλουν τις υφιστάμενες ισορροπίες στον κλάδο των καυσίμων έπειτα από πολλά χρόνια και ενώ δεν έχει καταφέρει να εξέλθει της κρίσης, κατά το διάστημα της οποίας έχει συρρικνωθεί κατά 40%.

Παράλληλα με τη μείωση των πωλήσεων, ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με τη νοθεία, τη λαθραία διακίνηση καυσίμων και την παραβατικότητα, φαινόμενα που βρίσκονται σε έξαρση, καθώς οι έλεγχοι έχουν «παγώσει» και τα περίφημα συστήματα εισροών – εκροών για τα οποία έχουν δαπανηθεί περί τα 100 εκατ. εξακολουθούν να μη λειτουργούν, λόγω αδυναμίας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων να προχωρήσει σε διασταυρώσεις των στοιχείων.”

Διαβάζοντας τα παραπάνω ο μέσος χρήστης θεωρεί ότι η λαθρεμπορία και η νοθεία καυσίμων γίνεται στα πρατήρια κάτι το οποίο δεν ισχύει αφού το σύνολο του λαθρεμπορίου γίνεται στην θάλασσα και όχι στην ξηρά. Όπως αναφέρει και η ΈΝ.ΒΕ.Θ (Ένωση Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης) οι πρατηριούχοι δεν μπορούν να κάνουν λαθρεμπόριο αλλά μόνο να γίνουν αποδέκτες λαθραίου καυσίμου. Μάλιστα, μερικούς μήνες πριν όταν ο ΣΕΕΠΕ ( Συνδέσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος) έκανε έρευνα με την οποία ανέφερε ότι το 10% των πρατηρίων κλέβουν, η ΕΝ.ΒΕ.Θ προχώρησε σε μηνυτήρια αναφορά αφού όπως υποστηρίζουν οι πρατηριούχοι, το Μετσόβιο που έκανε την έρευνα δεν είναι πιστοποιημένος φορέας ώστε να δημοσιοποιεί τα στοιχεία. Τότε η ΕΝ.ΒΕΘ είχε προχωρήσει ένα βήμα παραπάνω και είχε ρωτήσει τον ΣΕΕΠΕ (σημείωση, τους προμηθευτές τους δηλαδή) αν στα πρατήρια που έκαναν τις παραβάσεις οι εταιρείες, σταμάτησαν να τα προμηθεύουν και αν κατέβασαν τα σήματα τους. 

Προμηθευτές και Ανταγωνιστές

Αυτό που δεν γνωρίζει το καταναλωτικό κοινό είναι πως τα οικογενειακά πρατήρια είναι ουσιαστικά με την θηλιά στο λαιμό από τις εταιρείες πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) αφού ουσιαστικά είναι προμηθευτές τους και ταυτόχρονα ανταγωνιστές τους. Τα οικογενειακά πρατήρια καλούνται να κάνουν επιχειρήσουν σε ένα περιβάλλον όπου δεν έχουν καμιά πρόσβαση στις τράπεζες, αντίθετα με τους προμηθευτές – ανταγωνιστές τους, καλούνται να επιχειρήσουν σε ένα περιβάλλον όπου το κράτος τους επιβάλλει συνεχώς μέτρα που κοστίζουν αντίθετα με τους προμηθευτές – ανταγωνιστές τους όπου τα ποσά αυτά βγαίνουν από την τεράστια κερδοφορία και τέλος, καλούνται να επιχειρήσουν μέσα από νομοθεσίες οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις αγγίζουν το σκάνδαλο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στα πρατήρια που βρίσκονται κάτω από οικοδομές τους επιβάλλουν μέτρα και μηχανήματα που δεν ισχύουν πουθενά στο κόσμο και τα μηχανήματα αυτά παράγονται μόνο στην Ελλάδα από μία και μόνο εταιρεία.

Φτιάχνουν “Παράλληλη Αγορά” με θύματα ξανά τους πρατηριούχους

Πρόσφατα υπήρχε αλλαγή στην διοίκηση του  Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ). Τα ηνία του ΣΕΕΠΕ, που εκπροσωπεί 13 συνολικά εταιρείες του κλάδου, ανέλαβαν με ομόφωνη απόφαση εκ περιτροπής ανά εξάμηνο εκπρόσωποι των ομίλων ΕΛΠΕ και Μότορ Οϊλ. Ο κ. Βασίλης Σεραφειμάκης, εκπρόσωπος της ANINOIL, ανέλαβε πρόεδρος του Συνδέσμου από 1η Φεβρουαρίου έως 31 Ιουλίου 2018 και ο κ. Ρομπέρτο Καραχανάς, εκπρόσωπος της ΕΚΟ, αντιπρόεδρος για το ίδιο διάστημα και με συμφωνία αλλαγής ρόλων στο αμέσως επόμενο εξάμηνο.

Οι δύο αυτοί όμιλοι δεν είναι μόνο η AVIN και ΕΚΟ, μαζί με την AVIN είναι και τα πρατήρια SHELL και με την ΕΚΟ τα πρατήρια BP. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα μονοπώλιο πλέον στην αγορά καυσίμων με την μικρές εταιρείες να υπάρχουν επειδή το θέλουν οι όμιλοι αυτοί. Συνολικά αυτή την στιγμή έχουν περισσότερα από 1600 ιδιόκτητα πρατήρια με τα καλύτερα σημεία της αγοράς τα οποία στο σύνολο τους ανήκαν σε πρατηριούχους.

Η νέα διοίκηση του ΣΕΕΠΕ θέλει να καταπολεμήσει το λαθρεμπόριο και την νοθεία όταν την ίδια ακριβώς στιγμή οι εταιρείες μέλη του, δημιουργούν μικρά πρατήρια μέσα στις εγκαταστάσεις εταιρειών. Μεταφορικές και γενικά εταιρείες με φορτηγά και στόλους αυτοκινήτων με την βοήθεια των μελών του ΣΕΕΠΕ δημιουργούν πρατήρια τα οποία ενώ είναι κανονικά [πρατήρια (δεξαμενές , αντλίες) δεν ακολουθούν κανένα κανόνα ασφαλείας και ελέγχου όπως πχ το σύστημα εισροών εκροών.  Ουσιαστικά πρόκειται για μια παράλληλη αγορά όπου δεν υπάρχει κανένας έλεγχος από το κράτος.

Μάλιστα, όπως σημειώνουν οι πρατηριούχοι, οι εταιρείες μέλη του ΣΕΕΠΕ, αφού δούνε ότι κάποια εταιρεία με στόλο αυτοκινήτων έχει μεγάλη κατανάλωση, την πλησιάζουν και την προτείνουν να δημιουργήσει πρατήριο μέσα στις εγκαταστάσεις της

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο [email protected]